2022.11.07
Henning Larsens Architects har en lång kärlekshistoria med Sverige och på deras ritbord kan det mesta hända. Just nu är byrån aktuell med inte mindre än fyra svenska projekt där Göteborgs nya landmärke Citygate ingår.
Den danska arkitektbyrån Henning Larsen Architects har en lång och trogen kärlekshistoria med Sverige. Redan 1961 vann grundaren Henning Larsen sin första svenska arkitekttävling och sedan dess har det blivit åtskilliga svenskdanska samarbeten.
Just nu ligger en rad byggen i startblocken och under uppförande; Nationalmuseum Norr i Östersund, Kirunas nya stadshus och Citygate i Göteborg för Skanska. Och alldeles nyligen blev det klart att Henning Larsen får uppdraget att rita om- och tillbyggnaden av stadshuset i Uppsala. Arkitekten Søren Øllgaard är en av delägarna och han jobbar uteslutande med tävlingar, koncept- och projektutveckling. Tillsammans med ett projektteam är han hjärnan bakom det vågformade bostadshuset The Wave i Vejle, Ystad arena och Klipporna i Hyllie, där bland annat Skanskas Malmökontor ligger – det senare med stark miljöprofil. Uppdrag med vitt skilda förutsättningar, men enligt Søren Øllgaard är tillvägagångssättet alltid detsamma, oavsett om det gäller bostäder, operahus, skolor eller kontor: – Vår företagsfilosofi grundas på tre delar: kontext, att skapa interaktion inom byggnaden och närområdet samt hållbarhet.
Dessa ingår som de viktigaste parametrarna i ett projekt. Kontexten handlar om att utgå från områdets förutsättningar, något som medför en omfattande research i analysfasen. – Det primära är att förstå de kringliggande kvarteren för att kunna stödja kulturen i området. Därefter tittar vi på hur vi kan stimulera det sociala livet, att till exempel hitta mötesplatser, skapa synergier och uppmana till aktivitet. Man kan kalla det ”celebration of human life”. Den tredje delen är hållbarhet, där vi alltid legat långt framme.
Poesi gör konstruktion till arkitektur Först när de tre grundförutsättningarna är definierade adderas estetiken. Och visst kan man känna igen ett Henning Larsen-hus, även om uttrycken kan variera. – Det finns såklart kännetecken men det är inte det viktigaste för oss. För oss är det viktigt att göra skillnad och inte bara rita en byggnad.
Vi vill lägga ett poetiskt lager på en byggnad, det är på så sätt en konstruktion blir arkitektur, förklarar Søren Øllgaard. För varje nytt uppdrag sätts ett team samman där olika kompetenser skapar dynamik. – Man samlar en massa intelligenta människor, sedan vet man inte vad som händer. När vi tar ett uppdrag så blir det en resa, säger Søren Øllgaard. Under ”resan” skapas en konceptbeskrivning i skisser och ord. Harpa, det magiska konserthuset i Reykjavik, beskrivs som frusen musik. För Citygate, Göteborgs kommande landmärke som Søren Øllegaard just nu arbetar med för Skanska, är det den svenska naturen.